Såhär kommer du igång med din bröllopsplanering -Bröllopskoordinatorn Minas bästa tips!

// BRÖLLOP

Såhär kommer du igång med bröllopsplaneringen: Bröllopskoordinatorn Mina tipsar om de första viktiga stegen mot ert drömbröllop!

Ett bröllop är fantastiskt roligt att planera men det kan även vara stressigt, svårt och tidskrävande. Besluten är många och roliga men kan ibland vara svåra att ta på egen hand. När ni anlitar mig som Bröllopskoordinator så sköter vi planeringen tillsammans. Ni kan fokusera på det roliga och låta mig ta de svåra delarna. Det är svårt att veta vilka leverantörer som passar er bäst, vad saker och ting borde kosta och hur man skriver ett körschema för att få bröllopshelgen att rulla på så smidigt som möjligt. De flesta har ju aldrig planerat ett bröllop själva och nu förväntas kunna allt det här. Ni vet att ni vill ha den perfekta bröllopsdagen, men ni vet inte hur ni ska gå tillväga för att nå dit. Det första ni kan göra när ni ska starta igång er planering är därför att kickstarta er planering med att höra av er till en Bröllopskoordinator!

Vad gör en bröllopskoordinator?

Överväg att ta in någon under bröllopsdagen! Det är guld värt att låta föräldrar och nära vänner kunna vara gäster på festen, för att inte tala om er själva. Släpp all planering & var en gäst på er egen fest! 

På er bröllopsdag så ser jag till så att dukningen är perfekt, besticken ligger rakt, glasen är skinande rena & att blommorna står där de ska va. Trycksaker så som bordsplaceringskort, menyer & bordskarta placeras ut på korrekt plats. Innan ni och era gäster slår er till bords tänder jag alla ljus & dimrar belysningen i lokalen.


Jag tar emot och välkomnar alla era duktiga leverantörer. Jag ser till så att de har med sig allt som det behöver samt går igenom körschemat & andra viktiga detaljer med dem. Sedan ser jag till att de också taggar till, vi är ju ett team som ska skapa världens bästa dag för er! Jag stöttar även era Toastmasters med sitt uppdrag så att de ska känna sig trygga och få en viss avlastning på det stora, viktiga uppdraget som toasta bröllop är. Det sker alltid något oväntat under bröllopsdagen, men då fixar alla små bröllopskatastrofer som sker på vägen så smidigt som möjligt. Ni behöver inte ens veta om att de hände. 

Allt detta för att både NI och era kära kan släppa allt ansvar och NJUTA fullt ut av er bröllopsdag! 

Boka in Bröllopsdejter tillsammans med din partner!

En konflikt som lätt uppstår mellan partners under bröllopsplaneringen är just relaterat till detta... Den ena ÄLSKAR att prata bröllop och pinnar på Pinterest hela tiden! Den andra kanske inte vill prata bröllop precis HELA tiden utan vill kunna umgås tillsammans utan en massa bröllopssnack och planering. Känner du igen dig? Det bästa ni kan göra är därför att planera in bröllopsdejter med varandra! Då får ni prata bröllop hur mycket ni vill, resten av tiden så får ni inte prata bröllop. För mig som jobbar med bröllop så kan jag aldrig tröttna på Bröllopssnacket! Jag förstår däremot att det kan bli tröttsamt att prata bröllop precis varje dag under de 1-2 år som man planerar sitt bröllop. Börja därför nu att bestämma hur många bröllopsdejter ni ska ha i månaden och boka in datum och tid på era närmaste bröllopsdejter. Ät en god middag, ta en fika eller ett gott glas vin till er bröllopsdejt. Ni planerar ju för att föreviga er kärlek till varandra, klart er planering också ska kännas lite romantisk. Ibland kan planeringen dock kännas svår och stressig, glöm inte då att våga fråga om hjälp av en nära vän eller en bröllopskoordinator. Att planera ett bröllop ska kännas roligt och förväntansfullt! 

Nu drar vi igång med Bröllopsdejtandet!

Första bröllopsdejten: PRIORITERINGSLISTA

Denna kommer ligga till grund för all er framtida planering. Här ska ni, precis som det låter, prioritera alla olika poster! Här rankar ni alltså varje post på en skala exempelvis 1-5 där de som är viktigast får en femma. Där vill ni lägga mest “krut” i form av energi, tid och pengar. Där en etta, tvåa innebär att ni kan leta efter billigare alternativ som känns helt okej eller att ni rentav kanske inte ens ska ha det alls på ert bröllop. Vid en Bröllopskonsultation eller Rådgivning får ni även min prioriteringslista som vi går igenom tillsammans. Ni kommer med all säkerhet inte tycka lika på alla poster men här gäller det att kompromissa och lyssna till varandra! Ni ska alltså inte sätta varsin siffra på en post där ni tycker olika, utan ni ska då föra en diskussion, lyssna och förstå varför den andra känner på det sättet den känner. Många gånger ligger det en historia bakom varför den känner så som den gör. Som ni redan förstått så kommer hur ni prioriterar påverka hur ni lägger upp er bröllopsbudget, så därför måste ni redan nu vara helt överens! Ni ska nu ingå äktenskap med varandra, det är lika bra att lära er kompromissa och hitta något som känns rimligt för er båda. Så slipper ni tjafs längre fram i planeringen när offerterna börjar trilla in. 

Andra bröllopsdejten: GÄSTLISTA

Vilka måste, och ska man egentligen bjuda till sitt bröllop? Svaret är enkelt, precis vilka ni vill! MEN oftast är det inte lika lätt att leva efter det som det låter... Det viktigaste är att ni ska komma ihåg att detta är er dag, bjud därför de ni vill fira er kärlek tillsammans med. Börja med att skriva var sin inbjudningslista där ni själva skriver ner vilka ni vill ha där på ert bröllop. Sen låter ni den andra se på er inbjudningslista för att slutligen skriva en gemensam inbjudningslista. På så vis så kan ni inte bli påverkade av den andres tankar om vilka hen vill bjuda. Tänk på att bara för att din partner vill bjuda förslagsvis sina kusiner så behöver inte du göra det om du inte är lika nära dina kusiner.

Tänk på att matcha gästlistan mot er budget! Det är STOOR skillnad mellan 80 & 110 gäster så att säga ca.100 gäster är inte en bra idé om ni vill börja leta efter den rätta bröllopslokalen & lägga en rimlig budget från början. En gäst kan nämligen kosta mellan 700-3000 kr. Så kostar en gäst 1000 kr så blir det en skillnad på 10 000 på 10 gäster, det kan påverka resten av er budget märkbart. Att göra en inbjudningslista kan vara något av det mest utmanande under bröllopsplaneringen! 

Påminnelse: ni får alltså bjuda precis vilka NI vill!

Tredje bröllopsdejten: BRÖLLOPSBUDGET

Utgå då från er Prioriteringslista & gästlista när ni gör detta. Nu är det också hög tid att starta ett gemensamt bröllops-sparkonto så ni har stenkoll på vilka pengar ni har till bröllopet. 


Hur mycket kostar ett bröllop? 

Ett bröllop kan ett bröllop kosta nästan precis hur mycket eller lite som helst, vad slutsumman hamnar på påverkas klart av vad ni vill ha. Det viktiga är, oavsett budget, att prioritera! Dock kan det vara bra att veta vad saker brukar kosta i snitt för att veta vad som är en rimlig budget, ta hjälp av en bröllopskoordinator för att få hjälp att lägga en rimlig budget tillsammans. 

Ta med precis ALLT i er budget, delvis för att ni ska få en god fullständig överblick av er budget men också för att i de fall där ni kan spara in så kan ni få "nolla" den budgetposten. Så tillfredsställande! 


TVÅ BUDGET-TIPS: 

>Var ute i god tid! När ni har gott om tid på er så har ni också gott om tid med att jämföra olika alternativ i olika prisklasser. På så vis behöver ni inte göra några pressade beslut som ni sedan kan ångra.


>Ta en extra titt på gästlistan! Vilka personer vill ni verkligen vill dela denna dagen med? Det kan göra stor förändring i er bröllopsbudget att stryka 10 namn som ni är osäkra på. Tänkvärt!

Fjärde bröllopsdejten: BRÖLLOPSKONCEPT

En röd tråd i ert bröllop ger verkligen det där lilla extra och gör så otroligt stor skillnad. När allt från inbjudningskort, vigselplatsen, brudbuketten och bordsdekorationer följer konceptet så blir helhetsintrycket av bröllopet så vackert & helt NI! 

>Börja med att välja tre värdeord som beskriver känslan som präglar ert drömbröllop. Välj sedan ut tre färger som ni tycker om. Sedan är det dags att börja sedan “pinna loss” på Pinterest! Skapa en gemensam anslagstavla där ni båda kan lägga in massor av inspirationsbilder ni hittar. Ni kan göra anslagstavlan privat om ni vill hålla ert tema hemligt för eventuella snokande gäster... 


> Till sist ska ni skapa en Moodboard med era värdeord, färger samt 4-5 av era inspirationsbilder. Jag älskar att skapa Moodboards till mina brudpar då brudparets visioner får komma till liv i form av färg och bild! Moodboarden kan ni sedan använda framåt i planeringen precis som Prioriteringslistan för att se tillbaka på inför ett beslut ni ska ta. Stämmer det här överrens med vårt bröllopskoncept? Tanken är även att ni ska använda denna Moodboarden i kontakten med era leverantörer. Den är perfekt att skicka till er konditor, florist eller trycksaksleverantör för att ge dem en förståelse för ert bröllopskoncept, färger & tema. Det underlättar för dem att visuellt se ert tema när de ska skapa produkter till ert bröllop! 

Där har ni de alltså, de fyra VIKTIGA första stegen i er planering av ert drömbröllop!

Bilderna i detta inlägg är fotograferade av Hanna Strålman, @stralmansfoto. <3

Tack så hemskt mycket Mina för att du delade mig dig av värdefulla tips! Om ni är intresserade av fler bröllopstips och mer inspiration, kika in på:

 https://www.minabrollopevent.com/